Even opladen: pauzes en rustmomenten

Hier ben je:
Geschatte leestijd: 2 min

In de loop van de dag bouwen we (vaak ongemerkt) spanning op. We zijn namelijk de hele dag met van alles bezig. Met allerlei activiteiten achter elkaar, of met alle prikkels die op ons af komen in een omgeving met veel mensen of geluid. Daarmee vragen we veel van ons lichaam en ons brein. Tussendoor hebben we daarom regelmatig pauze nodig. Dit helpt het lichaam om weer even op te laden. Zo kan ons brein ook gelijk de prikkels verwerken.   

Wilt u meer weten over hoe stress werkt? Lees dan dit artikel. 

Effect van dóórgaan 

Wanneer we allerlei activiteiten achter elkaar blijven doen, zonder rustmomenten, merken we dat aan het einde van de dag. We voelen ons bijvoorbeeld lichamelijk moe of zelfs uitgeput. In alle drukte merken we nauwelijks het effect op ons lichaam. Aan het eind van de dag voelen we pas de zere nek, schouders of rug.  

Ook ons brein kan overprikkeld raken wanneer we onszelf overdag te weinig rustmomenten gunnen. ‘s Avonds moet ons brein dan al die prikkels alsnog verwerken. Dat kan leiden tot moeite met concentreren, hoofdpijn of ‘s avonds lastig in slaap komen en ‘s nachts lang wakker liggen.  

Wat is een goede pauze?  

Een goede pauze is een moment waarop het lichaam en brein dus even niets  doen. Het lichaam krijgt zo tijd om even te ontspannen en het brein kan de binnengekomen prikkels verwerken. Na een goede pauze hebben we weer meer energie. Dit hoeft niet per se lang te duren. Enkele keren per dag een aantal minuten kan al een positief effect. Een andere richtlijn is twee keer per dag 10 minuten pauze en daarnaast een langere pauze van een halfuur.  

Opladen lukt door iets anders te doen dan waar we mee bezig zijn. Dit kan voor iedereen anders zijn. Het liefst iets met weinig prikkels. Scrollen op de telefoon of tv kijken is dus géén pauze: het brein krijg hier weer allemaal nieuwe informatie die het moet verwerken.  

Voorbeelden van momenten waarin u echt even tot rust kan komen: 

  • Uit het raam staren
  • Een rondje wandelen
  • Een ademhalingsoefening of ‘bodyscan’
  • Een boek of tijdschrift lezen
  • Rustige muziek luisteren

Meer voorbeelden? Lees dan het artikel Hoe zorg ik voor voldoende ontspanning? 

Leuke activiteiten zijn niet per se rust 

Met vrienden uit eten gaan, sporten of even bij iemand op bezoek zijn leuk en kunnen ontspannend aanvoelen. Maar daarmee zijn het nog niet per se rustmomenten. Leuke activiteiten kunnen energie of inspiratie geven, maar tegelijkertijd zorgen ze in het lichaam en brein ook voor een bepaalde mate van spanning. Ook na het doen van plezierige activiteiten, is het dus belangrijk om een rustmoment te nemen. Het gaat dan om momenten waarin het lichaam even niets hoeft te doen en/of het brein even geen prikkels hoeft te verwerken.  

Hou er dus rekening mee met het plannen van alle activiteiten, werk en privé, dat er voldoende ruimte is voor rustmomenten en pauzes. 

Meer tips over pauzes op het werk? Luister eens naar deze aflevering van de Gek op Stress podcast. 

Stuurgroep

Het dagelijks bestuur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.